Kontor betydning
Ordet kontor refererer til et fysisk sted eller rum, hvor man udfører administrativt arbejde, f.eks. skrivebord, computer osv. Det kan også referere til en afdeling eller en enhed i en virksomhed, der håndterer administrative opgaver.
Eksempler på brug
- På kontoret arbejder vi alle sammen.
- Jeg har brug for en ny kontorstol.
- Kontoret er lukket om lørdagen.
- Kontoret har fået nye computere.
- Han arbejder sent på kontoret.
- Kontorlokalerne ligger i byens centrum.
- Kontoret har brug for en rengøring.
- Vi holder personalemøde på kontoret i morgen.
- Kontormøblerne trænger til en opgradering.
- Der er mange telefoner på kontoret.
Synonymer
- Arbejdsplads
- Kontorlokale
- Kontorsted
- Forretningslokale
- Arbejdsrum
Antonymer
- Værksted
- Klinik
- Butik
- Skole
Etymologi
Ordet kontor stammer fra det franske ord comptoir, som betyder skranke eller kontor. Ordet kom til Danmark fra det tyske sprog i middelalderen og har siden udviklet sig til at betyde et sted, hvor administrative opgaver udføres, såsom kontorarbejde og ledelsesopgaver.
synd,2 • resort • febrilsk • kvalitet • karisma • psykosocial • bi- • imellem • dyd • andagt •