Kontor betydning

Ordet kontor refererer til et fysisk sted eller rum, hvor man udfører administrativt arbejde, f.eks. skrivebord, computer osv. Det kan også referere til en afdeling eller en enhed i en virksomhed, der håndterer administrative opgaver.

Eksempler på brug

  • På kontoret arbejder vi alle sammen.
  • Jeg har brug for en ny kontorstol.
  • Kontoret er lukket om lørdagen.
  • Kontoret har fået nye computere.
  • Han arbejder sent på kontoret.
  • Kontorlokalerne ligger i byens centrum.
  • Kontoret har brug for en rengøring.
  • Vi holder personalemøde på kontoret i morgen.
  • Kontormøblerne trænger til en opgradering.
  • Der er mange telefoner på kontoret.

Synonymer

  • Arbejdsplads
  • Kontorlokale
  • Kontorsted
  • Forretningslokale
  • Arbejdsrum

Antonymer

  • Værksted
  • Klinik
  • Butik
  • Skole

Etymologi

Ordet kontor stammer fra det franske ord comptoir, som betyder skranke eller kontor. Ordet kom til Danmark fra det tyske sprog i middelalderen og har siden udviklet sig til at betyde et sted, hvor administrative opgaver udføres, såsom kontorarbejde og ledelsesopgaver.

synd,2resortfebrilskkvalitetkarismapsykosocialbi-imellemdydandagt